maandag 28 oktober 2013

Van moeten naar mogen



Van moeten naar mogen...

Daar sta ik dan, te kijken naar mijn schaduw.Wat vind ik veel niet goed aan mezelf! Als ik dit nu eens verander, als ik nu eens hard ga werken om dat te leren, als als als. Ik versnipper mijzelf door mijn aandacht te richten op alles wat er (in mijn ogen) nog ontbreekt en ik denk dat ik dat allemaal van buiten naar binnen moet halen. Ik ben zo hard aan het werk en nog vind ik dat het niet goed is. 

Mijn agenda, een aaneenschakeling van zaken die gedaan moeten worden. Ik vraag me daarbij steeds meer af, wanneer zal het lijstje eindelijk af zijn? Diep van binnen, in mij, dat stemmetje, dat om aandacht roept. Dit is niet waar het om gaat! Die wereld om je heen, het is een spiegel van alles wat er in mij gaande is. Ben ik onrustig dan zal ik in de buitenwereld onrust zien. Kan ik alleen maar de dingen zien die ik moet doen, dan zal ik ook veel moeten doen. Gaat het dan 'slechts' om een verandering van perceptie? 

Stel dat ik van mezelf meer zou mogen en minder zou moeten, hoe zou dat eruit zien dan? Zou ik dan alleen kansen zien, uitdagingen? Maar hoe gaat die knop dan om? Ineens besefte ik me dat er helemaal geen knop is. Als die er zou zijn dan zou dat betekenen dat er in mij een soort van dualiteit is. Luister ik naar de ene of de andere stem? Naar de rechter, die oordeelt en identificeer ik me daarmee met mijn schaduw? Of naar de vrijheidsstrijder, die kansen en mogelijkheden ziet, die zich richt naar het licht? 

Want als er een knop is, wie bedient die dan? Dat is een rare gedachte...! Is dit het begin van mijn gevoel van versnippering dat ik ervaar in de buitenwereld? Als ik diep binnen in mij niet die eenheid kan voelen, met het goddelijke, het al, de bron, of hoe je het noemen wilt, dan kan ik dat ook nooit ervaren in de buitenwereld.




Door dit inzicht kan ik zachter worden naar mezelf en de wind doet de rest vandaag. Ik laat me meevoeren met zijn stroom en kan in mij laten zijn wat er is. Zonder oordeel, zonder kader, niet meer en niet minder. Dan komt er ook meer vrijheid, meer plezier en meer genieten. En ruimte om mezelf meer te ervaren, als één geheel. 








                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten