vrijdag 27 januari 2012

Improviseren


Als iemand mij een week geleden had gezegd dat één toon een leven kan veranderen had ik het als een loze opmerking naast me neergelegd, het zal wel. Maar ik ben hier en nu en schrijf mijn blog en dat heeft een reden: het spelen van één toon op de piano was voor mij een grensoverschrijdende ervaring.

Ik nam deel aan een workshop voor professionals bij Jan Kortie en wat hij vertelde over de werelden waartussen wij ons bewegen viel in woorden al op zijn plek bij mij. Hij omschreef het als aan de ene kant de wereld van beperking en aan de andere kant de wereld van overvloed. Ze zijn er allebei en we kunnen kiezen waar we willen zijn, het mooist is misschien wel een vrij laveren tussen beide stromingen. Ik ervaar in mijn pianospelen heel vaak de beperkende stroom en had me min of meer hierbij al neergelegd, meer zit er dus niet in. De wonderlijke ervaring van die dag was hoe mijn totale aanwezigheid, hoofd, hart en buik tesamen, in die ene toon het verschil kon maken. Het verschil tussen iets willen laten stromen en simpelweg stromen, tussen hopen dat ik geen fout maak en foute tonen bestaan niet. Ik kan mijn ervaring niet anders omschrijven als een totaal versmelten met mijn klank, het geluid, de trilling van mijn ziel. Dit heeft me diep geraakt.



Wat hierdoorheen liep was mijn keuze voor het volgen van een trainingstraject. Ik had een volledig 'ja' voor deze training en ging vol vreugde op weg. De dag verliep heel prettig en toch ontstond er twijfel. Uiteindelijk voelde ik dat dit voor mij nu niet de aangewezen weg was. Het voelde verward, want was mijn ja dan geen echt ja geweest? De dag bij Jan gaf het antwoord: mijn ja was een ja vanuit de wereld van beperking. Ik ben nog niet goed genoeg, heb nog iets nodig om beter te worden, als ik dat heb zal ik zijn waar ik wil zijn. Toen ik aan het eind van die dag constateerde dat ik eigenlijk niets nieuws had geleerd was er eerst teleurstelling. Later besefte ik dat dat juist het grootste cadeau was. Ik mag leven, leren, fouten maken, werken, spelen vanuit de overvloed die al in mij aanwezig is. Door hiermee te durven improviseren kan ik ook bij anderen een appèl doen op hun onbeperkte mogelijkheden. Wat een rijkdom!

Mijn uitnodiging aan jou is, stap af en toe eens uit je beperkende modus en overweeg eens van de gebaande paden af te stappen. Ontdek, improviseer met dat wat zich voordoet en laat je verrassen, wie weet, gaat er voor jou ook een heel nieuwe wereld open, dat wens ik je toe met heel mijn hart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten